Scenariusz spotkania adresowany jest do tych nauczycieli, wychowawców i pedagogów, którym zależy na bezpieczeństwie, zdrowiu i dobrostanie swoich wychowanków; na życzliwej i konstruktywnej współpracy z ich rodzicami oraz zmniejszeniu szkód, wynikających z podejmowania przez uczniów ryzykownych zachowań.
Scenariusz ten adresowany jest do Ciebie.
Każdy wychowawca młodzieży ma swoje wyobrażenie o tym, jak powinno przebiegać idealne, wymarzone zebranie z rodzicami czy wywiadówka. Większość twierdzi jednak, że właśnie wywiadówki i zebrania to jedno z najtrudniejszych zadań pedagoga, jedno z największych wyzwań. W pamięci niejednego nauczyciela pozostają więc na długo takie wywiadówki, które mimo przeszkód i trudności potrafiły przerodzić się w prawdziwe SPOTKANIA z rodzicami: pełne dobrej woli, zachęcające do dalszych kontaktów i konstruktywne. Zazwyczaj myśli się o nich jako o efekcie szczególnego splotu okoliczności, nastawienia grupy czy przypadku. Proponuję Ci, abyś zaplanował i przeprowadził takie udane spotkanie z rodzicami.
Efektem tego spotkania mogłoby być zawiązanie koalicji profilaktycznej czyli: a) nawiązanie współpracy z rodzicami, b) wypracowanie konstruktywnych sposobów porozumiewania się c) podjęcie wspólnego działania we wspólnym celu.
Celem takiej koalicji profilaktycznej będzie uchronienie młodych ludzi - naszych dzieci i wychowanków - przed szkodami, wynikającymi z picia alkoholu i/ lub używania innych środków zmieniających świadomość, tzn. nikotyny i narkotyków.
Proponuję wywiadówkę profilaktyczną z dwóch powodów:
1. Zależeć powinno nam, aby jak najwięcej rodziców wzięło udział w spotkaniu. Doświadczenie uczy, że najskuteczniejsze jest zwoływanie rodziców przy okazji wywiadówek.
2. Liczyć należy też na to, że udane spotkanie odczaruje trochę złych skojarzeń, związanych z wywiadówkami i wprowadzi dobrą tradycję ważnych i ciekawych zebrań w szkole. Podejmowanie ryzyka jest częścią procesu dorastania i dojrzewania. W trakcie tego procesu dzieci uczą się, jak stawać się odpowiedzialnymi za własne decyzje i zachowania. Uczą się kierować własnym życiem, jak ważyć zyski i straty, wnikające z podejmowanych działań. Młodzi ludzie muszą też uczyć się oceniania ryzyka niepowodzenia tych działań. To naturalne. Większa część tej nauki odbywa się metodą prób i błędów, a więc próbują i popełniają błędy. Problem powstaje wtedy, gdy pewne działania pociągają za sobą tak duże ryzyko, że straty są zbyt wielkie, nie do odrobienia; błędu zaś nie da się naprawić. W naszym przekonaniu picie alkoholu, palenie papierosów i branie narkotyków przez bardzo młodych ludzi może być taką właśnie sytuacją - sytuacją zbyt ryzykowną. Straty mogą być zbyt duże, a błędy nie do cofnięcia.
(...)
Kazimierz Marcinkowski Publicznego Gimnazjum w Łoniowie |